2008. május 21.

NYITOTT DIÓS FONAT




NYITOTT DIÓS FONAT (LAJOS MARI) - Gemelos

A tésztához:

5 deka élesztő, 5 deka porcukor, 2 dl tej, 50 deka liszt, 4 tojás sárgája, 2 tasak van.cukor,csipet só, 1 citrom reszelt héja, 12 deka vaj/margarin

Töltelék:

5 deka mazsola, fél deci rum, 5 deka cukr.narancshéj, 1 dl tej, 8 deka kr.cukor, 2 van.cukor, 3 deka vaj/margarin,15 deka darált dió, 2 ek zsemlemorzsa, 1 mk őrölt fahéj

Máz
:

2 ek citromlé, 4 ek porcukor

Az élesztőt 1 kk cukorral, és 1 dl langyos tejjel felfuttatjuk.
A lisztet tálba szitáljuk, hozzáadjuk az élesztős tejet, egy kevés lisztet keverünk hozzá, letakarjuk,és 10 percig kelesztjük.

Közben a maradék tejet elkeverjük a tojássárgákkal,a maradék cukorral,sóval,reszelt citromhéjjal és a felolvasztott,lanygos vajjal.2-3 részletben a liszthez adjuk, holyagosra kidolgozzuk, konyharuhával letakarjuk, és a kétszeresére kelesztjük.(35-40 perc)

A töltelékhez forró vizzel leöblitjük a mazsolát, szárazra töröljük, meghintjük a rummal.
A cukr.narancshéjat apróra vágjuk.
Felforraljuk a tejet a kr. cukorral, a van. cukorral,és a vajjal, beleszórjuk a diót és a morzsát, 2 percig főzzük szikkasztjuk.
Levesszük a tűzről, elkeverjük a fahéjjal, a narancshéjjal és a mazsolával, hagyjuk kihűlni.

A sütőtepsit kibéleljük sütőpapirral. A tésztát lisztezett munkalapon téglalap formára nyujtjuk, megkenjük a töltelékkel,feltekerjük, és a tepsibe fektetjük.hosszanti irányban pontosan a közepén kettévágjuk,és a két fél tekercset óvatosan ugy fonjuk,hogy mindig a vágott fele legyen felül.
Letakarjuk, kétszeresére kelesztjük, és előmelegitett forró sütőben 35-40 percig sütjük.
A mázhoz a citromlevet és a cukrot sűrű péppé keverjük,a sütőből kivett tekercset azonnal, forrón megkenjük vele, és hagyjuk kihűlni.

Gemelos
-Száritott élesztővel csináltam, igy a liszttel elkevertem az élesztőt, és a 2 deci langyos tej, 4 toj.sárga, van.cukor, citromhéj, olv.vaj, porcukor keveréket kevertem a tésztához, több adagban.
Nálunk mint szokásosan, a mazsola és a cukr.narancshéj kimaradt, igy a dió mennyiségét növeltem.
A töltelék persze kenés előtt összeállt, semmi vész, lazitottam egy lehetnyi tejjel, azonnal kenhető lett.
De tényleg csak minimális kell!!!
Zsemlemorzsa nem is került bele, én deszkán nyujtottam, sütőpapiron vágtam-fontam, és csak utána emeltem tepsibe a papirral együtt.
Így nekem kényelmesebb, nem kell megkenni sütés előtt semmivel, utána jön rá a citromos máz, ami nagyon finommá teszi, nem tömény.
Jó sütést!

Latsia:
- a kenyérsütőgép dagasztotta a tésztát, aztán kelesztő tálban kelt
- én beletettem a narancshéjat, de a morzsát én sem
- 180 fokon sütöttem kicsit rövidebb ideig
- nem tettem rá a mázat, mert a párom nem kedveli a citromot
ISTENI!!!!!

Nincsenek megjegyzések: