2011. május 14.

MÁKOSKALÁCS olyan mint a suliban anno...


                                                                                   


Reggelire készült mára és a hétvégére.. de a története régebben kezdődik, hosszú lesz, ugord át, ha nem érdekel!:-) A lényeg, hogy 1 hétig kelt a tészta:-)))

Egy hete vasárnap éjjel sütöttem meg a BRIÓS-t, hétfő hajnalban érkező Férjemnek reggelire, de csak fél adagot.. a tészta másik felét betettem a hűtőbe letakarva, mondván, ahogy elfogy a megsütött adag, frissen készül a másik fel...
Aztán szépen tolódott az újabb sütés...... és ma reggel kapcsoltam, hogy "Jézusmária a tészta!":-)))
Megmondom őszintén arra tippeltem, hogy megromlott, mert ugye a tojás meg a tej ami benne van.... de aztán meg arra gondoltam, hogy hátha mégse....
Amikor levettem a fóliát róla, egy egész picit kovászos illata volt, de nem volt veszteni valóm... úgy döntöttem megsütöm, max. még forrón landol a kukában.
Nem így történt!!! Isteni lett!!!:-)
Persze most nem arra szeretnék senkit rábeszélni, hogy egy kalácstésztát érleljen a hűtőjében 1 hétig... de!
De sztem legközelebb már nem véletlenül, hanem akarattal pihentetem a kalácstésztát sütés előtt a hűtőben, mondjuk ... mondjuk 4-5 napot simán bevállalva.
A tészta receptje eddig is bevált nemcsak Briósként, hanem Kalácsként is és Hot cross buns-ként is, de most evvel a pihentetéssel olyan lett, mint (ha emlékszik még valaki) amikor a suliban kaptunk ebédre, leves után mákos kalácsot.
Eszméletlenül hasonlít arra, és az nagyon jó volt (a mi sulinkban legalábbis)!

Ha IDE  kattintotok, akkor ugyanezt a kalácsot látjátok csak normál időben sütve... ugye milyen más a szerkezete?
Egyébként nálam a foszlós kalács ILYEN, de ez... ez más és mégis nagyon finom!

MÁKOSKALÁCS olyan mint a suliban anno...


Ez az eredeti tészta, ennek a feléből sült a Mákos kalács!

tészta:

1/2 kg liszt
2,5 dkg élesztő
8 dkg cukor
2,5 dkg vaj
1 tojás sárgája
2,5 dl langyos tej
csipet só

1 egész tojás lekenéshez

töltelék (a fenti tészta feléhez!!!):

3 ek mák
3 ek cukor
2 ek mazsola
fahéj
citromhéj (ezt most kihagytam)

A tészta hozzávalóit a kenyérsütőgép üstjébe tettem és összedagasztattam vele.
Egy tálba tettem a tésztát és lefedve / 1 hétig!!!:-)) / a hűtőben hagytam kelni.
A sütés napján kivettem és szobahőmérsékleten 20 percig hagytam.
Lisztezett felületen kinyújtottam téglalap alakúra, megkentem az olvasztott vajjal.
Megszórtam a töltelékkel és mint a bejglit feltekertem, sütőpapírral bélelt tepsire fektettem.
Lekentem a tojással, és 20 percig pihentettem.
Újra lekentem, megszurkáltam villával és HIDEG sütőbe toltam.
Felkapcsoltam 180 fokra (légkeverés) a sütőt és 20 perc alatt megsütöttem.


9 megjegyzés:

Éva írta...

Jól néz ki a kalácsot, guszta! Szeretem a köttes süteményeket.

ChezSandra írta...

huhhh... ennek a tésztának Franciaországban is pihennie kell a hűtőben ;)


köszi!!!! írtó guszta...

4Gyerek írta...

hű, tényleg jó nagy a különbség a két mákos fotó között.
azért jó tudni ezt az egyhetes hűtőzést.

Alexandra írta...

Nekem a háttér tetszik. Hasonló, mint nálunk :)

Bianka írta...

Gyönyörűséges lett

Nelli írta...

Tényleg mennyire más a szerkezete!:-)
Már régen sütöttem, pedig nagyon szeretjük.

Vali írta...

Tényleg mennyire más. Finom lehet. Imádom a mákosat. Én rendszeresen kelesztem a kenyerem hűtőben. Igaz nem 5 napig, hanem csak egy éjszakát.

Latsia írta...

Éva köszönöm, én is!:-)
És így 40 felett rámtörnek az emlékek:-)

Sandra, nosza, nem tesz neki rosszat egy kis "kiruccanás"!:-))

4Gyerek ugye? Hiába, más egy friss kelttészta, mint egy "hybernált":-)))

Alexandra, akkor nem veszünk össze, Neked a háttér, nekem az előtér!:-))
Nálatok is ez a növényzet? Szereted? Én még mindig nem szoktam meg..

Bianka, köszi!

Nellikém, ugye? Néha úgy beugrik egy régi íz...

Vali, a kenyeret én is szoktam, sőt ezt a tésztát is, de valóban csak 1 éjszakát... most kicsit benéztem az időt, de megúsztam!:-)
Mindenesetre legközelebb azért maradok a 4-5 napnál, nehogy megsavanyodjon, mert ugye azért ebben tojás és tej is van...

Alexandra írta...

Nálunk is sok, különböző fajta pálma van, meg banánfa-félék. Az őshonos növények azonban nagyon különböznek az európai fajtáktól.
Hamar megszoktam, szeretem is :)