2011. február 25.

DAGASZTÁS NÉLKÜLI KENYÉR - NO KNEAD BREAD






Azt hiszem épp ideje feltennem ezt a receptet a saját blogomra is...:-)
(Ezt a receptet én hoztam el Magyarországra először, és azóta nagyon sokaknak okozott örömöt, és ezáltal nekem is.)

Annál is inkább, mert amióta olvastam róla ITT, lefordítottam INNEN,
és feltettem először IDE 5 éve, azóta olyan sokan elkészítették már, hogy biztosan toplistás kenyérke lett a magyar gasztronómiában (is) !:-)
Ha belegondolok, hogy 2006 november 8-án jelent meg a New York Times-ban, és én már november 29-én megsütöttem és közreadtam magyarul, igencsak ráérhettem abban az időben:-))
Az eredeti videó ITT látható.
Tényleg... van aki még nem próbálta? Gyorsan tegye meg, ez az alapkenyér.

Azóta is rendszeresen készítem, az eredeti leírás alapján, ugyanis aligha van szükség bármilyen módosításra, annyira tökéletes a pékmester Jim Lahey receptje!
Persze azóta már sütik pyrex-ben, jénaiban, kerámiában, zománcban, de a vaslábos az igazi, mert CSAK az tud úgy felforrósodni, ahogyan ehhez kell.
Én kipróbáltam anno, hatalmas a különbség.
Az egyetlen, amire oda kell figyelni (és tényleg semmi más!) az az, hogy amikor fedetlenül sül, ne kapjon oda a teteje.
Ez sütőfüggő, akinek erősebben süt, az dobjon rá lazán az utolsó 20 percben egy sütőpapírt a kenyérkére.

DAGASZTÁS NÉLKÜLI KENYÉR - NO KNEAD BREAD


Egy nagy tálban 3 csésze lisztet 1 és 1/4 tk sóval és 1/4 tk szárított élesztővel elkeverünk.
1,5 csésze vizet öntünk hozzá és elkeverjük csak úgy kézzel, nem dagasztjuk!
Műanyag fóliával letakavarva 12-18 órát szobahőmérsékleten állni hagyjuk.

Következő nap a tésztát egy erősen lisztezett felületre borítjuk és a 4 szélét egymásra hajtjuk.
Megszórjuk búzadarával/korpával és egy szintén búzadarával/korpával megszórt konyharuhára fordítjuk (alul a hajtogatott rész).
2 órát pihentetjük, majd egy előzőleg a sütőben jól felforrósított vaslábosba fordítjuk és befedjük.
260 fokra előmelegített sütőbe tesszük.
30 percig sütjük lefedve, majd 20 perc fedetlenül (vagy amíg megbarnul).


25 megjegyzés:

Gesztenye receptjei írta...

Latsia!
Ez valami csodás. Még nem is láttam DNK-ben ilyen szép magasat!!!
Milyen lábasban sütötted?
Nekem van egy fém kacsasütő edényem, abban jó lenne?
Tettél bele sütőpapírt?

Latsia írta...

:-)) Ugye milyen szép?
Hát én vagyok a "mostohaanyja", nekem szépre kellett sikerülnie:-)

A lábosom átmérője 18-19 cm, tehát kicsi, sütőpapírt nem tettem bele.
Amikor felforrósodott, csak úgy "belezuttyintottam" a tésztát, de előzőleg búzakorpával szórtam meg a konyharuhát is (amiben kelt) és a tetejét is, pontosan úgy, ahogy a leírásban van.
Egyáltalán nem ragadt a lábosba.
A tészta nagyobb volt, mint a lábos, de az nem baj, felhajlik a széle, ahogy beleteszed.
A kacsasütődben jó lenne, ha nem túl nagy.

Beastie írta...

Gyönyörű! DNK alapon ma reggel (és már máskor is) bagetteket szoktam sütni.

Gesztenye receptjei írta...

Köszi Latsia!
A kacsasütő tálam sajna nagyobb, akkor megpróbálom legközelebb sima lábosban.
Köszi!

(A sütőzacsiban sütésnek meg én vagyok a szülőanyja, de ki emlékszik már erre:-))))

Latsia írta...

Beastie, köszi!:-)
Tényleg? Épp tegnap kérte a férjem, hogy süssem meg baguett-ként... csak hogy fedem le?
Te hogy csinálod?

Gesztenye, ok!
Én még emlékszem!!!:-)
A napokban készülök újrasütni azt is, mert az is 5* -os kenyérke, és amikor végigsöpört a fórumokon mindenki sütötte... :-)

Ms. Poppy írta...

Drága anyuci, köszi, hogy elhoztad nekünk anno ezt a receptet! A mintapéldány a fotón tényleg minta értékű.:)
Mellesleg hozzám csak tavaly jutott el, de azóta is nagy kedvenc.

Alexa Christi írta...

Ez az egyik legeslegszebb kenyér, amit valaha láttam! Fantasztikus. Én nagyon szeretek dagasztani, ezért hagyományos, kovászos kenyereket sütök. Ennek a kenyérnek a kedvéért egy-egy alkalommal felhagyok a dagasztással! :))
Egyedül abban pontosíts már kérlek, hogy a "négy szélét egymásra hajtjuk" ez egészen pontosan mit jelent?

Anazar írta...

Nagyon csinos kenyérke!

Viktoria írta...

Nagyon szép lett!
Ki szeretném próbálni én is. A bibi ott leledzik, hogy a sütőmön a max hőfok az 250 fok. Szerinted?
A csésze az a normál 2,5 dl-es csésze ugye?
És próbáltad már a nagy ciprusi kánikulában is? Nálunk nyáron 26-27 fok van bent (légkodival). Akkor is kell gondolom a minimum 12 óra pihentetés.
Előre is köszönöm a segítségedet.

Latsia írta...

Poppy drága, örülök, hogy Nektek is ízlik!:-)
Én egy jódarabig úgy voltam vele az elmúlt 5 évben, hogy lehet másféle fehérkenyeret is sütni (mindenféle hókuszpókusszal és extrém hozzávalókkal), de minek?:-)
Persze azóta én is sütöttem másféléket is, de ez az etalon... mindig ugyanolyan finom lesz, készüljön itt a hideg Északon, vagy a rekkenő hőségben Cipruson (na jó, klíma van) és mivel ahogy láttam, Magyarországon is mindenki gyönyörűt sütött így ez igazán jó kis recept:-)

Latsia írta...

"Nem vagyok mesterszakács" köszi!:-)
Én is szeretek dagasztani, kovászolni, de ez akkor is annyira jó... talán az egyetlen számomra, amivel összehasonlítható egy jó kovászos kenyérke tésztája, állaga, finomsága.
A kérdésedre válaszolva: azt jelenti, hogy amikor lisztes felületre kifordítod a tésztát a hosszú kelesztés után, akkor az bizony nem egy jól kidagasztott kenyértészta állagát prezentálja (tehát ne ijedj meg), hanem egy olyan "nyúlós-nokedli tészta"
állagú. Na most az ugye ahogy a lisztes felületre kerül (én lapáttal segítem ki), szétlapul.
És akkor az egyik oldalát behajtod a közepéig, (ha kell kicsit lisztezel) aztán a másik oldalát is ugyanúgy, majd így jársz el a felső és a hozzád közelebb eső (alsó) oldallal is.

Latsia írta...

Anazar, köszi!:-)

Latsia írta...

Fahéj és Feta, ha a sütődet légkeverésre teszed, mondjuk 240 fokra, az már ugye azonnal 260 fok alsó-felső sütésnek felel meg, itt meg ráadásul ki sem tud száradni, mert le van fedve...
Tehát 1 bibi kilőve!:-)
De ha 250 fokon sütöd simán alsó-felsővel, az is jó sztem.

Igen, 240 vagy 250 ml-es a csésze, most az IKEA-ssal mértem, akármelyiket használhatod.

Igen, próbáltam, most írtam én Poppynak, hogy ott is műxik, csak ne tedd napra.
Én egyébként amikor nyáron sütöttem, a ház leghűvösebb részébe tettem -ruhásszekrény:-) - éjszakára. Igen, a 12 órát azt mindenképpen tartsd, én 14 órát pihentettem, akkor "formáztam", majd még 2 órát pihent.
Este 1/2 7kor kebertem be, reggel 1/2 9-kor formáztam és 1/2 11-kor tettem a sütőbe, úgyhogy nagyon jól jött ki a lépés, ebédre alig maradt belőle:-)

Beastie írta...

Latsia - bagett formába teszem a háromfelé osztott, feltekert (beigli szerűen) tésztát, tetejét bemetszem, kicsit kel még, míg belelegszik a sütő. Sütőzacskót húzok az egész formára, úgy simán süthető, de anélkül is, a sütőzacskót csak nemrég tanultam :) - zacskóban jobban megkel... hát így.

Jade írta...

Igen, jelentem, en meg nem sutottem, bar olyan regota tervezem...
Van vaslabasom, ki fogom probalni!!! Lehet, hogy meg ma este elkezdem :)

Koszi a receptet!

Viki írta...

Úgy maghajoltam, letérdeltem Előtted, hogy alíg tudtam feltápászkodni. Istenemre mondom, hogy az a csodák csodája. Sok dagasztásnélküli kenyeret láttam már, de ilyen szépet még nem, s most nem udvarolok ám!
Azt hisze ez adott egy lökést az elkészítéshez. Gyönyörű !

Viktoria írta...

Tényleg, a légkeverés az teljesen kiment a fejemből :)!

Akkor ha beválik,nyáron majd megkeresem a lakás leghidegebb pontját és ott kelesztem.

Köszönöm

Kata írta...

Én meg félig teszem fel a kezem, mert kipróbáltam 3x is, és 3x nem sikerült:( mindegyik alkalommal vizes maradt a belseje. Igaz, jénaiban próbáltam. Mit gondolsz, zepteres inox edényben sikerülhetne? és ezt az adagot te mekkora edényben sütöd?

Latsia írta...

Beastie, köszi, én i így gondoltam, csak én még nem kaptam akkora sütőzacskót, hogy beleférjen a bagett-sütő tepsi:-(
Lehet, hogy nélküle próbálom...

Jade, szeretni fogod!:-)

Viki... mindig megnevettetsz!:-)))
Köszi!:-)

Fahéj és Feta, szívesen!:-) Tudom, nincs könnyű dolgunk a melegben... hűteni nehezebb, mint melegíteni:-)

Kata-Marcsika, meglepő. Nem hinném, hogy a jénaiaz oka, mert sokan próbálták abban (én is 1x) és sikerült, max. nem pont olyan, mint a vaslábos, de finom attól függetlenül.
A Zepteresban tuti jó lesz, ha tehető ilyen magas hőfokú sütőbe.
Én fent írtam Gesztenyének, hogy 18-19-es láboskában sütöm.
Egy ismerősöm az IKEA-ban vett ilyen méretűt ólommentes acélból és abban is nagyon finom lesz!

Beastie írta...

ez nem én vagyok, de a megosztott recepthez jött a facebookon egy ismerőstől:

Elkészitettem a kenyeret de a belseje nem sült meg... Pedig pontrol pontra követtem az utasitasokat...egyetlen kis dolog kivételével, a vasedény tetejéröl lekellett operálnom a fogantyút hogy nehogy beleolvadjon a kenyérbe 260 fokon, igy a fedön volt 1 kis lyuk, kb 4-5 mm atméröjü... Lehetséges hogy ott kiszökött a tökéletes süléshez szükséges hőmennyiség? Ha igen akkor NA NEEEE! sajnos ez most megy a kukaba..

4Gyerek írta...

Latsia, hálás köszi az újbóli posztolásért. Ugyanis itt-ott ugye akadnak eltérések más oldalakon, s jó felfigyelni azokra, ha kitartóan be akarjuk bizonyítani, hogy a mi sütőnkből is kikerülhet hasonló szépség.

Szóval először Gesztenye múlt hónapi posztolása adta meg az utolsó lökést a próbához, ami nem jött be. akkor a lisztet okoltam, szerintem jogosan. De ma mást is módosítottam, azon kívül, hogy a számomra tökéletes liszttel próbálkoztam: nem konyharuhával takartam le éjszakára a tésztát, hanem mint Te, befóliáztam.
Azon kívül akkor a jó nagy kacsasütőmben készült, ma a 19 cm átmérőjű jénaimban.
Visszatérek ám a kacsasütőhöz, de előtte minimum megduplázom az adagot. Hisz azért vagyunk itthon egy páran.
Tehát élő példa vagyok arra, hogy ha elsőből nem jött be, másodszorra némi módosítással én is örvendhettem ennek a csodának.

Latsia írta...

Beastie, el nem tudom képzelni mi történhetett a FB-os bejegyzés írójának kenyerével...
Mint most a DNK Bagettnél bebizonyosult, mindenféle lefedés nélkül is átsül...
Úgyhogy sztem talán az elején ronthatott el valamit...sajnálom.

Latsia írta...

4Gyerek nagyon örülök, hogy sikerült a kenyérkéd!!!!

Bizony-bizony, nem szabad annyiban hagyni! Én is sok receptnél utánaolvasgattam és sokszor kiderült, hogy érdemes!:-)

Ez a kenyérke nem hatalmas, valóban a 18-19- es átmérőjű edény elég neki, ahogy fentebb is írtam, és bizony nagyon fontos, hogy a hosszú első pihenésnél LÉGMENTESEN, tehát fóliával legyen letakarva...

A lényeg, hogy sikerült most már Neked is!:-)

Viktoria írta...

Megsütöttem ma! És hálás köszönet a receptért!!!
Ez a világ legjobb kenyere!!!!!!
A blogomon meg tudod nézni a képeket, hogy hogy sikerült.

Latsia írta...

Fahéj és Feta, szia, tényleg?:-))
Megyek nézem!!