2011. március 24.

MACARON by Latsia avagy egy süti, amit még a gyerekek is meg tudnak csinálni...








Régóta gyönyörködöm ezekben a sütikékben, de még régebben kóstolgatom őket.
Először gyerekkoromban, Franciaországban St. Étienne-ben a rokonoknál ettem saját készítésűt, aztán a nászutunkon Párizsban a kávézókban, édességüzletekben...
Mostanában pedig örömmel látom , hogy külföldi és a magyar gasztroblogokon is hódít...de!
Sosem értettem, hogy miért lengi körül olyan titokzatosság, hogy egy halandó háziasszony elolvassa a cikkeket róla és máris elmegy a kedve a készítésétől, mert annyi buktatót tartalmaz a leírások szerint a hozzá vezető út.... és ez számomra azért is volt érthetetlen, mert fent említett nagynéném pillanatok alatt készítette el, minden hókuszpókusz nélkül, több színben és ízben....

Nos, ma megsütöttem én is az Ő alapreceptjét és most már még bátrabban állíthatom, hogy nagyon egyszerű az elkészítése, csak egy jó recept szükséges hozzá, semmi más extra!
Tehát kedves Blogtársaim, akik eddig csak nézegettétek vagy ettétek, de nem sajátkészítésűt, most itt az ideje, hogy Ti is bátran összedobjátok.
Meggyőződésem az is, hogy a töltelék íze a meghatározó, tehát tökmindegy, hogy milyen színűre festitek (természetes anyaggal vagy ételfestékkel) akár a tésztát, akár a tölteléket, az a lényeg, hogy mit tesztek még bele.
(Nekem pld. még tejszínem sem volt itthon, ezért 1/2 dl tejjel csináltam a krémet és ugyanolyan jó lett.)
Az ízesítés végtelen, lehet a krémhez fehércsokit tenni és bármilyenre színezni....
A tálalásért elnézést, de már az összes szebb dobozkámat, tányérkámat becsomagoltam a költözéshez, így csak a maradékot használtam hozzá.

Vagyis akkor íme az elronthatatlan recept, minden flikk-flakk nélkül:

MACARON by Latsia
avagy egy süti, amit még a gyerekek is meg tudnak csinálni...


12,5 dkg mandula
25 dkg porcukor
12,5 dkg tojásfehérje (nekem ez 4 db volt)
0,75 dl  kristálycukor = 7,5 - 8dkg kristálycukor
1 ek kakaó
piros ételfesték (elhagyható, vagy bármilyenre cserélhető)

Csokoládé krém (ganache)

15 dkg étcsokoládé
1 dl tejszín
3,5 dkg vaj
A hozzávalókat összeolvasztjuk és behűtjük, hogy majd a kész macaronokat megkenjük vele.

A mandulát a robotgéppel megdaráltam, hozzáforgattam a porcukrot és félretettem.
A tojásfehérjéket habbá vertem, majd a vége felé hozzászórtam (állandó keverés mellett) a kristálycukrot és belecsöpögtettem az ételfestéket is.
Szép rózsaszín hab lett (legközelebb több ételfesték kell bele, mert sülés után túl halvány rózsaszín lett).
Kakaót én kihagytam.
A cukros mandulát óvatosan a habhoz szórtam és összeforgattam.
Nyomózsákba töltöttem és sütőpapírral bélelt tepsire kb. egyforma korongokat nyomtam.
(Kb. 50 Ft-os pénzérme nagyságúakat ez nálunk az 5 svéd koronás mérete.)
30 percig szobahőmérsékleten száradni hagytam, majd 160 fokos sütőben 10-12 perc alatt készresütöttem.
A sütőből kivettem, hűlni hagytam, majd éles késsel leemeltem a sütőpapírról őket.
(Nekem simán lejöttek, ha valakinek nem, sülés után terítsen ki egy vizes konyharuhát és a tepsiről sütőpapírral együtt óvatosan húzza át a macaronokat a konyharuhára, pár perc múlva simán elválnak a sütőpapírtól.)

A csokoládé ganache-sal megkenünk egy macaront és egy másikat illesztünk hozzá.
Csak annyit töltsünk meg, amennyit megeszünk, a többi lezárt üvegben sokáig eláll.

43 megjegyzés:

Blogkonyha írta...

Na, végre egy tényleg értelmes Macaron recept...Úgy van, ahogy írtad Latsia, agyon bonyolított recepteket olvastam már én is, ezért nem vágtam bele. De ez így nagyon egyszerűen hangzik! Ki fogom próbálni! Köszönöm! És a képek csodásak, mint mindíg!!!

Kriszti

Mézeskalács írta...

Tényleg csak ennyi??? Öregítés nem kell a fehérjének? Én eddig teljesen el voltam rettenve a kipróbálásától, pedig nagyon kíváncsi vagyok rá, még soha nem ettem. Lehet, hogy most már bátrabb leszek és végül belefogok.

Liza írta...

Nagyon fincsi lehet, és így tényleg egyszerűnek tűnik!

Andi/cuki írta...

Nem is tudom, visszafogjam-e magam vagy rögtön nekiálljak?
Még mandulám is van itthon. Köszönjük a receptet!:-))

3Gracia írta...

Köszönöm, hogy végre egy teljesen egyszerű receptet adtál nekünk, most már lesz kedvem belevágni és kipróbálni!

Szabó Réka Manon írta...

Egyetértek az előttem szólóval, eddig ez összes általam olvasott macaron-recept úgy kezdődött, hogy egyből elvette az ember kedvét, hogy egyáltalán nekifogjon. Ezt viszont én is szívesen kipróbálnám!

Praliné Zsuzsi írta...

Jaj, Latsia, köszikösziköszi!!! Én eddig egy napot töltöttem bonyolult recik végignyálazásával, youtube-vidókat nézegettem, és mégis kétszer befürödtem a nyavalyásokkal! De épp a napokban, a blogokon eluralkodó macaronokat látva eldöntöttem, hogy kapnak egy utolsó esélyt, mert amúgy Bécsben rendesen rákattantam. Szóval akkor a te recidet fogom kipróbálni! Ja, a robotgép az az s-késes aprító? És a cukor az dl, nem dkg? Bocs, ha hülyeségeket kérdezek...

Életünk és ételeink írta...

De jó, hogy végre valaki ezt így tálalja! Eddig éppen amiatt a sok hókusz-pókusz miatt nem mertem nekiállni..és csodaszépek lettek, mint általában minden itt Nálad!

Citromhab írta...

Eddig kétféle recepttel vallottam kudarcot,vagyis nem alakult ki a "talp" a sütés alatt.
Mindenképp kipróbálom a te receptedet is, az nem lehet, hogy előbb-utóbb ne jöjjön össze:-)

Latsia írta...

Örülök, hogy tetszik a recept, meglátjátok milyen jól működik!

Akkor most sorrendben válaszolok,

Kriszti, köszi, biztosan sikerülni fog, én teljesen kézügyesség híján vagyok, és nekem is jó lett szerintem...

Mézeskalács, ennyi!:-) Öregítés? Hát az nem kell... nekem nem kellett, nem is értem ki találta azt ki? Vagy minek egyáltalán? Áááá én nem bírom azt a sok hókusz-pókuszt... állítom egy átlag magyar süti több tudást igényel mint ez...

Liza, tényleg finom, de szerintem a franciák elbújhatnak az édességeikkel a magyar sütik mögött... :-)

Andikám, ahogy gondolod... nem fogsz csalódni. Én ott strázsáltam a sütő mellett, hogy "jajj Istenem mi lesz" és nem lett semmi... simán megsült és kész. Nem hinném, hogy szerencsém volt, szerintem túl van misztifikálva ez a macaron, ahogy a kenyérsütés is...
Én most már többévi sütés-főzés (és hol vagyok még az igazi profi nagymamáktól) állítom, hogy 95 %-ban a recept a felelős a végeredményért... nem a háziasszony és nem a sütője!

3Gracia, ugye majd megírod milyen lett? Én a bejglit is mumusna hittem, amíg meg nem találtam a tuti receptet.. azóta még Húsvétkor is sütöm!:-)

Réka kedves, nekem a halálom az "elrettentő" recept... Most komolyan, vagy minek íródik, vagy miért akarja valaki sztárchéfnek beállítani magát?
Én először készítettem ma délelőtt, tök gyorsan kész lett és még azoknak is ízlik, aki nem rajong a habcsók jellegű sütikért...
De továbbra is azt tartom, hogy a nagymamáink, anyukáink magyar sütijei fényévekkel előrébb vannak, mint ezek a mutatós, divatos, finom falatkáknál!:-)

Erinacea, így voltam én is!:-)))
Már a végén szinte feladtam, és akkor azt mondtam, hogy nekiállok és leírom az összes rossz tapasztalatomat... aztán az nem lett:-)))
Igen, késes aprító, de gondolom kávédarálóval is darálható.
A kristálycukor deciliterben van, nem dekagrammban, de odaírom mellé abban is mindjárt, hátha valakinek úgy könnyebb.

Életünk és ételeink, köszönöm, kedves vagy!:-) Hát igen... nagyobb a füstje, mint a lángja...:-)

Citromhab, ezzel nem fogsz!:-)
Össze fog jönni. Nekem nulla a kézügyességem, de ez nem is ezen múlt... jó a recept és kész.

Jucy írta...

Tök jó, hogy felraktad ezt a receptet, épp a héten gondolkodunk a lányokkal, hogy elkészítjük, most tényleg lesz belőle valami :D

családi tűzhely írta...

Lassan én is neki bátorodom:)

Bori írta...

Jaj,de örülök, hogy megosztottad ezt a receptet! A minap az egyik nagyon menő, szókimondó gasztroblogon (nem írom le, hogy melyik, ki lehet találni) épp arról cikkeztek, hogy a macaron sütésének szinte nem is érdemes otthon nekiállni, mert kvázi lehetetlen jót sütni :-) Ezt én kételkedve olvastam, és köszönöm, hogy láthatom, nálad működik, és egyszer ki is fogom próbálni! :-)

Timie írta...

Kedves Latsia!Ez valami gyöngyörűség, én is régóta szemezek ezzel a sütivel, de én se mertem még neki fogni :( Kérdésem az lenne, hogy a 160 fok az alsó-felső sütés, légkeverés, vagy hogy süssem?Válaszodat előre is köszönöm.

Latsia írta...

Jucy, Jó ötlet, csináljátok meg, tetszeni fog nekik, mert nagyon könnyű!:-)

Családi tűzhely, hidd el, pikk-pakk kész, nem tudom mi ez a nagy csinnadratta körülötte:-)

Bori, én most, hogy ma megcsináltam és egyszerű és gyorsan készen lett, csak nevetek pld ezen az íráson, amit most bemásolok ide, mert ez vicc...:

"Házilag borzasztó nehéz kivitelezni - nem lehetetlen, azonban végtelen precizitás, gyakorlat és türelem szükséges hozzá (na meg, pl. néhány napig pihentetett tojásfehérje és a profi cukrászatokban használt, egészen finomra őrölt mandulaliszt sem árt hozzá). Nem véletlen, hogy itthon is csak néhány cukrászat készíti –nemcsak azért, mert kevéssé ismert, és nem sokan keresik, hanem azért is, mert előállításához valóban szakértelem szükségeltetik."

Már csak azért is, mert én egyik tulajdonsággal sem bírok... nem vagyok se türelmes, se precíz, a mandulát 2 perc alatt őrölte meg a gép, pedig itt minden közértben kapható készen őrölt mandula vagy dió vagy mogyoró...
Ja, és ez a tojásfehérje érlelés... na ez a legjobb vicc.
Gondolom ez az egész halandzsa azért lett kitalálva, hogy el lehessen adni az üzletekben... neveséges. Persze egyesek képesek rá, hogy meghívatják magukat egy jónevű vendégltó egységbe és cserébe ódákat zengenek az ott fogyasztott ételekről.
Nekem erre nincs szükségem. Elismerem, ha valami jó, de saját zsebből fizetem a számlát és tükörbe tudok nézni.

Latsia írta...

Timie kedves, köszi!:-)

A 160 fok sima (nem légkeverés) alsó-felső sütés, én így csináltam.

katicamanó írta...

ezek valami mesések és a kommenteket olvasva most már muszáj kipróbálnom...

Emoke írta...

Na ezt is ki fogom próbálni. Köszönöm! :) A másik elsőre nem jött össze. :D Anyukám spec a non plus ultra habját gőz fölött verte ki és az ugyanígy nézett ki, mint a macaron habja...De ez lényegesen egyszerűbb recept! :) - Emőke

Bori írta...

teljesen egyet értünk :-)

Adél (Afraa) írta...

Fúúú, ezt a posztot még számtalanszor el fogom olvasni, mert olyan szinten a nullán van/ill volt az önbizalmam macaron-téren.
Mindenképp meg fogom csinálni, nagyon köszi a bátorítást és a receptet :)

Reni írta...

Én már sokfajta macaron recepttel megküzdöttem, de holnap kipróbálom a tiedet is! :] Majd megírom, milyen lett :)

Latsia írta...

Katicamanó, macaronra fel, sikerülni fog!

Bence/Emőke, mindenképp mutasd majd meg, jó?

Bori, :-)

Adél, tedd meg!:-) Nekem is azon volt, és közben meg az emlékeken agyaltam, hogy miért tűnt ott anno a rokonoknál olyan egyszerűnek.... hát mert az! Ennyi:-)

Reni, most ellátogattam Hozzád és a Tiéid csodaszépek!!!! Gyönyörűek és gusztusosak, kíváncsi vagyok a véleményedre, ha elkészíted ezt is... hű és már holnap? Izgulok, de tudom, hogy jó lesz!:-)Persze mi nem, amit Te készítesz?

Gizi írta...

Gyönyörűségesek lettek a macaronok, a képek csodálatosak, és a dobozban olyan jól mutat!!!

Én is szemezek már jó ideje a recepttel, de nem mertem hozzáfogni, pont az általad leírtak miatt. Na tuti hogy viszem a receptedet és szombaton nekilátok a MACARON gyártásnak. Köszi a receptet.:)

Kata írta...

Nah, én még csak egyszer égettem meg magam, de akkor annyira, hogy nem volt kedvem újrakezdeni; de majd most, köszi!:)

Nelli írta...

Én sem mertem még nekiállni sohasem.
De ha Te mondod Klárikám tuti sikerülni fognak és megpróbálom én is.Köszi a recit!

Gesztenye receptjei írta...

Latsia!
Csodálatos lett, ilyen szépet régen láttam.
Kérdésem az lenne, hogy ebből hány darab jött ki?
A másik pedig én megnéztem pár videót róla és ott annyira összekeverték az egészet, hogy a fakanálról folyamatosan folyjon le, ne szakadozva. Ehhez azonban majdnem teljesen összetörik a hab.
Nálad meg úgy olvasom, hogy csak éppen összekevered és már nyomható is a tepsire. Tehát a kérdés, hogy mennyire kevered ki a mandulás cukorral.
Én már sütöttem párat, de nekem nem volt ilyen magas.
Kár, hogy nem fényképezted le, amikor a tepsin pihent, mert arra lettem volna kiváncsi mennyire terült el, vagy milyen magas volt akkor.

Viki írta...

Én azért jöttem, mert azt írtad, hogy a gyerekek is elkészíthetik olyan könnyű. Háááát lassan a második gyerekkoromag kezdem élni, ideje lesz összekapni magam, hogy mire eljön az idő meg is tanuljam :):)
Nagyon guszta, s én még emlékszem a gyerekkoriakra milyen isteni volt, de talán azóta sem ettem.
Na majd most egyszer.......

Piszke írta...

A recept arányai nem térnek el igazából egyik közkézen forgó (neten leginkább Tartelette) recepttől sem.

csak nem 100 gr mandula az alap 20 deka porcukorhoz, hanem 125.., így lesz a porcukorból 250 gr? Ugye?

Nekem is teljesen rendben volt öregítetlen fehérjéből is, amikor nagyon sietős volt, de ha áll egy kicsit, jobb a hab állaga és nem lesz kemény, vastag és száraz a süti felső része.

Az tuti nem igaz hogy otthon nem lehet macaront sütni, de én azt se mondanám, hogy egy gyerek is el tudja készíteni...Bár akárki kérdezi, azt mondom, egy képviselőfánk vagy egy tökéletes kalács lehet, több odafigyelést kíván, szóval abban is igazad van, hogy túl van misztifikálva, már több helyen leírtam én is ezt. Egyébként a Tartelette receptet azért írom/írtam le, annyira részletesen, hogy a lehető legnagyobb segítséget adjak a sikerhez. Az hogy "összekeverem" azért nem ugyanaz, mint a "macaronnage", ami tulajdonképpen lelke enAek a sütinek. Aki ugyanis azt nem csinálja jól, az bizony elpocsékol rengeteg drága alapanyagot, és klassz lapos, repedt rágós ferde korongot kap...

Latsia írta...

Gesztenye, először is szerintem a Te macaronjaid tökéletesek, és gyönyörködtem bennük az elmúlt napokban!:-)
És akkor a válaszok:
40 db macaron jött ki belőle, tehát 80 db félmacaron.
Én úgy kevertem össze a cukros tojáshabbal a cukrosmandulá, hogy még hab állaga maradjon, tehát annyira ne folyjon... evőkanállal kanalaztam be a habzsákba, önteni mondjuk nem lehetett volna. Remélem érthetően írom.
Tehát nem keverem ki a mandulás cukorral csak épp összeforgatom egy lapáttal annyira, hogy ne maradjon száraz rész benne.
Magasság... lefényképeztem a tepsin pihenőket, csak nem olyan szép a kép, de most felteszem Neked, hogy lásd.
A tapasztalatom szerint ezek a macaronok nem terültek el száradás közben, és olyan ujjnyi magasra nyomtam őket a habzsákból.
Viszont a sülés alatt úgy megemelkedtek, (nem terültek szinte semmit el), hogy már megijedtem, hogy a végén csócsokat fogok sütni:-)))
Na mindjárt felteszem a képet a tepsin való pihentetésről:-)

Csilla írta...

Nagyon köszönöm, hétvégén szerintem ki is próbálom! :)

Latsia írta...

Gizikém, sikerülni fog! Ha nekem sikerült elsőre, aki teljesen kézügyesség nélküli háziasszony, akkor mindenkinek sikerül!:-)

Kata, Nelli, meglátjátok, hogy milyen egyszerű!:-)

Viki, a gyerekek sokszor ügyesebbek!:-))
Persze nem árt, ha ott egy felnőtt is, mert a konyha azért veszélyes üzem!:-)

Piszke, nem tudom milyen a neten forgó Tartelette recept, még nem sütöttem soha.
Örülök, hogy Neked is sikerült nem öregített fehérjéből!
A gyereket nem úgy értettem természetesen, hogy kimegy a konyhába és összedobja... amúgy sem hagynék egy gyereket felügyelet nélkül a konyhában...
De! A moxerbe beöntheti a tojásfehérjét, a porcukrot is, aztán a mandulát is összeforgathatja a cukorral.... ez talán annyira nem ördöngösség.
Sőt, a két tál tartalmát is összeforgathatja, max, rásegítünk a végén.
Nyomózsákba is kanalazhatja a tésztát és ki is nyomhatja belőle.
Ja, hogy akkor nem lesznek mértani pontosságúak? Na mond már.... a 40 darabba belefér néhány "nem tökéletes"... nekem legalábbis.
A csokival való megkenés sem probléma egy gyereknek, azért 1 kis csokikrémet kávéskanállal a macaron egyik felére tenni és rányomni egy másikat... ennél különb dolgokat csinálnak az oviban!:-)
Ja, és a csokit beletördelni egy edénybe, a vajjal és rálöttyinteni egy kis tejet vagy tejszínt és be a mikróba, majd összeforgatni... ehhez sem kell diploma.:-)

Én nem olvastam a Te részletes leírásodat, de nekem ennek ellenére nem lett se lapos, se repedt, se rágós, se ferde...
És nem hinném, hogy ekkora szerencsém volt, inkább azt, hogy jó a recept ami után dolgoztam...
Már ha ezt munkának lehet nevezni...:-)
De a többivel egyetértek amit írtál, tényleg túl van misztifikálva és a képviselőfánk vagy egy jó kalácstészta tényleg több figyelmet igényel.

DebiGabi írta...

Nagyon szépek lettek!!!
Azt hiszem a hétvégén én is nekivágok. Egyre inkább kedvet érzek hozzá:D

Gesztenye receptjei írta...

Latsia!
Köszi a képeket, így már látom, nekem nem jöttek fel, de finomak voltak:-))

Emoke írta...

Latsia: most sül! :D miután kidobásra került egy adag, amit másik recept alapján próbáltam elkészíteni. :D Fél adagot csináltam, nekem kicsit folyósabb lett, de sütésnél azonnal lett talp. Fel is jött...mikor kivettem kicsit összeesett, majd holnap fotózok :D Majd gyere hozzám és nézd meg! Nekem bevált a recept!!! NAGYON SZÉPEN KÖSZÖNÖM!!! Emőke

Névtelen írta...

Latsia! Milyen ételfestéket használtál? Sima folyékony cucc, ugye? És kb. mennyit? Nem igazán vagyok jártas a témában. :)

Egyébként nagyon szépek lettek.

Viki írta...

Jaj de jó, hogy jött ez a MACARON ! Egész estére megvolt az olvasni valóm, s közben néha jókat kuncogtam :) de csak azon, amin lehetett. Köszönöm a sok-sok jó infót.

S akkor jól olvastam, hogy nem feltétlen kell hozzá a pihentetett tojásfehérje ? - mert most nincs mihez használnom tojássárgáját, hacsak nem rakom be a fagyasztóba őket. A macaron megérne ennyit :)

Timie írta...

Kedves Latsia!Ma éjszaka megsütöttem a macaronokat :) Nagyon jól sikerült, így elsőre, de azért szeretnék tőled tanácsokat kérni, ha lehet :)
1. melyik sütőszinten kell sütni? Én sütöttem a harmadikon, de a süti középen megrepedt, van rá esetleg valami ötleted ez mitől fordulhatott elő? A harmadik tepsi az már a második szinten sül, hát kíváncsi leszek ez jó lesz -e, igaz nem befolyásolja az ízét, hogy kicsit berepedt. A másik ami csak az én saját gondom, hogy mivel nem lettek egyformák a méretek (legközelebb tuti berajzolom a sütőpapírt), de majd párosítok :)
Képet majd holnap (vagyis ma) majd e-mailben küldök, mert máshogy nem tudom hogy tudnék.
Örök hálám puszi Timie

Életünk és ételeink írta...

Nah, nekiveselkedtem, az első adag nem sikerült, de az íze fenséges! Azért tudtam hasznosítani..nemsokára újra próbálkozom, mert szerintem valamit elrontottam, tudnám, hogy mit!

JuditAu írta...

Köszönöm a receptet, megsütöttem, nagyon finom lett (nekem az állaga kicsit sűrűre sikeredett, így nem lettek túl szépek a félgömbök, de talán ez a konyhai mérlegem hibája...)
A receptet a www.gastroglobe.blogspot.com oldalra is feltettem utólagos engedelmeddel, természetesen a forrás megjelölésével! :)

Szabó Réka Manon írta...

Kicsit tartottam a készítésétől, mert a húgom ballagására elég sok vendégünk volt, de szuperül sikerült, még egyszerűbb lett volna, ha a nyomófecskendő nem ellenkezik velem :D Már meg is kaptam a rendelést a következő ünnepekre! Még egyszer köszönet a receptért!

mindentbele-eraniko írta...

Kedves Klári!
Csak megköszönni jöttem Neked ezt az egyszerű,érthető leírást!Lányom egy bonbon üzletben dolgozik,ahol macaront is árulnak.Félve vártam,hogy Ő mit mond az enyémre.Ééééés eldicsekedett mindenkinek,barátnőknek,vendégeknek,hogy az ő anyukája elsőre ugyanolyan finomat csinált,mint amit a cukrászok tudnak!De ez úgy gondolom,a Te érdemed is;-)Szeretettel üdvözöllek:Anikó(nlc-ről zsanettt)

Zsu írta...

Szia Latsia!!!
Sikerült!!!
KB fél éve szemezek a macaronokkal, de mindig valami misztikum vette köül, és féltem is tőle...
De ezzel a recepttel elsőre sikerült!

Köszönöm, Nagyon!!

Topánka Vera írta...

Szia Latsia!

Köszönöm a receptet, nekiállok én is tetszik a stílus és lendület, hogy nem magyarázod túl:) Remélem nekem is sikerül