2009. február 27.

SZALAGOS FÁNK




SZALAGOS FÁNK

Torkos csütörtökre készítettem, jó ötlet volt!:O)
"A Torkos Csütörtök régi magyar népszokás.
A farsangi szokásokra jellemző volt a bőséges étkezés, a kiadós ételek fogyasztása.
Húshagyó kedden éjfélkor abbamaradtak a mulatságok, és Hamvazószerdán kezdetét vette a húsvéti böjt.
A Hamvazószerdát követő csütörtökön egy napra felfüggesztették a böjtöt, hogy a farsangi maradékokat elfogyasszák.
Ennek a napnak zabáló, tobzódó, vagy torkos csütörtök volt a neve."


Horváth Ilona receptjét használtam.
Én csak féladagot csináltam, abból lett 11 db fánk.
A tejmennyiség az eredeti receptben sztem irreális, és ahogy látom másoknál, nem vagyok egyedül ezzel a véleménnyel.
Így azt csökkentettem, és az összes hozzávalót a kenyérsütőgépem üstjébe tettem.
Az dagasztotta, kelesztette és egy nagyon finom fánkot kaptam, ezentúl csak ezt sütöm.

Akkor íme ahogy én csináltam:

25 dkg liszt
1 dkg élesztő
2,5 dkg porcukor
2,5 dkg vaj
1 tojássárga
1/2 dl rum
csipet só
1,5 dl tej
1 l olaj a sütéshez

Az összes hozzávalót az üstbe tettem, dagasztattam, megszórtam a tetejét liszttel és kelesztettem és amikor kész lett /1,5 óra/, lisztezett deszkára téve, kézzel ujjnyi vastagra nyújtottam.
Kettéhajtottam a tésztát, kiszaggattam és egy lisztezett tepsire tettem.
Letakartam és 30 percet pihentettem a sütőlámpa melegénél.
Az olajat felmelegítettem és a fánkokat a felső oldalukkal lefelé, ujjal a közepüket benyomva beletettem, lefedtem.
2 perc múlva megfordítottam őket, és fedő nélkül sütöttem készre.
Egyszerre annyit tettem a lábosba, amennyi kényelmesen elfért, mert növekszik sülés közben.
Konyhai törlőpapírra szedtem, még forrón porcukroztam és lekvárt tettem a közepükbe.

Latsia:
- az elején túl forró volt az olaj és gyorsabban sültek, így barnábbak lettek,
- a tészta kettéhajtása nem kötelező, állítólag ez is oka, hogy szalagos lesz a fánk

1 megjegyzés:

Gelvia írta...

Nagyon szép fánkokat sütöttél, GRATULÁLOK!
Legközelebb én is ezt a Horváth Ilona-félét fogom megpróbálni.

Nagyon ügyes vagy!!

A vargányás szűzérmédről nem is beszélve :)