2009. október 2.





Ezt a finomságot akkor készítettem először, amikor pár éve Svédo-ba érkeztünk...nagy sikere volt, mégis feledésbe merült a sok más édesség mellett...
Aztán ma megláttam, hogy hasonlót sütött a Sütistopikon KEV, és ez adta az ötletet, hogy feltegyem ide a receptet.
Sőt mostantól elkezdem feltölteni azokat a régi gfinomságokat is, amik még az első gasztro oldalamon szerepelnek, de itt még nem. Na nehogymár elfelejtődjön még valami finomság!:O)))

Tehát eredetileg a RÉGI OLDALAMON, de azért idemásolom a régi képpel együtt:

FAHÉJAS ÓRIÁSCSIGA

50 dkg sima liszt
4 dkg élesztő
1 tojás
egy csipet só
18 dkg finom kristálycukor
kb. 2,5 dl tej
25 dkg vaj vagy margarin
20 dkg mazsola
6 dkg hámozott, őrölt mandula
4 dkg cukrozott narancshéj
4 dkg cukrozott citromhéj
2 teáskanál őrölt fahéj /én 4 tk-nyit tettem bele!
5 cl rum
1 tojássárgája
5 dkg sárgabaracklekvár

zsír és liszt a tortaformába

Az elmorzsolt élesztőt a langyos tej felével elkeverjük, majd annyi lisztet keverünk bele, hogy lágy kovászt kapjunk; liszttel megszórjuk, majd meleg helyen addig kelesztjük, míg a tetején széles repedések nem keletkeznek; ezután összekeverjük a maradék liszttel, a tojással, egy csipet sóval, 6 dkg finom kristálycukorral, a maradék tejjel és 10 dkg vajjal, majd mindezt sima tésztává dolgozzuk össze, amelyet letakarva kb. 20 percig pihentetünk.
A mazsolát, a cukrozott narancs- és citromhéjat leöntjuk a rummal; 12 dkg kristálycukrot összekeverünk a fahéjjal.

A tésztát kb. 3 mm vastagra nyújtjuk ki, megkenjük a maradék, felolvasztott vajjal; ezután megszórjuk a cukros fahéjjal, a mandulával és a mazsola-narancs-citromhéj keverékkel.
A tésztát kb. 4 cm széles csíkokra vágjuk; egy csíkot feltekerünk, majd egy kizsírozott, kilisztezett tortaforma közepébe tesszük, a többi csíkot pedig csigavonalban körétekerjük, míg az egész tortaforma meg nem telt.
Ezután felszereljük a tortaformára az oldalát, s a tésztát még 20 percig pihentetjük.
A tetejét megkenjük felvert tojássárgájával, majd előmelegített sütőben, 200-210 C-on 40-50 percig sütjük.
Ha megsült, kiszedjük a tortaformából, és megkenjük felforrósított sárgabaracklekvárral; csak akkor szeleteljük fel, ha teljesen kihűlt. Pompás reggeli vagy uzsonnakalács!

Latsia:
- a gép dagasztotta és kelesztette a tésztát
- féltem a feltekeréstől. hogy lehullik a töltelék, ezért jól belenyomkodtam a tésztába, de így is jött le kicsi, viszont nagyon könnyen utána lehetett tömködni a helyére
- az olvasztott margarin felét tettem csak atöltelék alá, mert nekem soknak tűnt
- a kapcsos tortaformába egy sütőpapírt tettem, de csak alulra, oldalra semmit, amikor kisült szépen leválasztottam az oldaláról a sütit
- hamar pirult a tojássárgájától, így félidőben kb letakartam alufóliával

1 megjegyzés:

oresz írta...

Asszem, ma ez lesz a desszert a pradicsoms kápszta után. Köszönöm a receptet! Nagyon rákattantam!
üdv:
oresz